Predstavenie spoločnosti Tesla: Priekopník elektromobility s jasnou víziou

V rámci novej možnosti investovania do vybraných akcií vám budeme tieto spoločnosti postupne predstavovať. Úvodný diel bude venovaný svetoznámej automobilke Tesla, ktorá sa ako najväčší výrobca elektromobilov s trhovou kapitalizáciou takmer 600 miliárd dolárov radí na šiestu priečku najhodnotnejších spoločností sveta.

Trh s plne elektrickými vozidlami rastie. Dôvodov je mnoho, vrátane nových predpisov týkajúcich sa bezpečnosti, emisií vozidiel, technologického pokroku a meniacich sa očakávaní zákazníkov. Veľký podiel na všeobecnom prijatí a nadšení pre elektromobily má však práve Tesla.

Súčasný generálny riaditeľ Elon Musk sa k dvojici zakladateľov zo Silicon Valley pripojil v roku 2004 ako investor. Bol to však práve on, ktorý z Tesly vytvoril svetového producenta špičkových elektromobilov. Musk spoluzaložil spoločnosť s víziou urýchliť nástup udržateľnej dopravy pomocou revolučných elektroáut, ktorá je aktuálna aj v dnešnej dobe. Ako už ale napovedá sekcia pre investorov, hlavným poslaním Tesly je urýchliť prechod sveta na udržateľnú energetiku.

Biznis model

Biznis model Tesly je založený na trojakom prístupe –⁠ na predaji, servise a nabíjaní elektromobilov. Na rozdiel od iných výrobcov áut, ktorí predávajú prostredníctvom franšízových predajcov, Tesla predáva priamo zákazníkom. Vytvorila medzinárodnú sieť firemných showroomov a galérií, ktoré sa väčšinou nachádzajú v mestských centrách.

Automobilka vytvorila vlastnú sieť viac ako 35-tisíc globálnych dobíjacích staníc, kde môžu vodiči nabiť svoje vozidlá do 15 minút a to za štvrtinovú cenu oproti benzínu. Účelom je samozrejme urýchliť rozšírenie elektromobilov tým, že sa zlacní a uľahčí ich prevádzka. Súčasťou dobíjacej siete je aj domáce nabíjanie alebo stanice  “Nabíjanie v cieli”, ktoré sú umiestnené tak, aby ľudia mohli nabíjať po príchode do hotelov, reštaurácií a ďalších podnikov.

Portfólio nielen z elektroáut

Tesla delí svoje podnikanie na dve oblasti. Majoritný podiel na celkových príjmoch má segment Automotive, ktorý pravidelne generuje zhruba 90 % príjmov. Špecializuje sa na konštrukciu, vývoj, výrobu, predaj a lízing elektroáut vrátane predaja regulačných kreditov pre automobilový priemysel. Súčasťou Automotive je aj divízia, ktorá zahŕňa ostatné činnosti ako servis či predaj ojazdených vozidiel.

Segment Energy generation and storage sa zameriava na výrobu a skladovanie energie a solárne systémy. Zahŕňa ich projektovanie, výrobu, inštaláciu a následný predaj či prenájom.

Produkty a služby

Automobilka momentálne vyrába 4 modely vozidiel –⁠3, Y, S a X. Model 3 je najlacnejší model určený pre širšiu verejnosť. Model Y je kompaktné SUV s nálepkou najbezpečnejšieho vozidla vo svojej triede. Model S je sedan s najdlhšou dojazdovou vzdialenosťou, ktorý na jedno nabitie prejde 652 km. Model X je priestranné SUV až pre 7 osôb. Predstavené boli aj vozidlá Cybertruck a nákladné vozidlo Semi, ktoré sa však zatiaľ nevyrába.

Vývoj vyrobených a dodaných vozidiel v jednotlivých kvartáloch.

Vo vyššie uvedenej tabuľke je možné vypozorovať kontinuálny nárast v produkcii a dodávkach pri všetkých štyroch modeloch. Celková produkcia vozidiel v treťom štvrťroku 2022 medziročne vzrástla o 54 % na rekordných takmer 366 tisíc vozidiel. V tranzite bolo približne 20 tisíc áut, čo podčiarkuje momentálne problémy v dodávateľských reťazcoch pre batériové sady a zvýšené náklady na dodávky.

Energetická divízia spoločnosti inštaluje solárne panely, solárne strechy či batérie na skladovanie energie Powerwall a Megapack. V tohtoročnom treťom kvartáli medziročne vzrástlo množstvo nasadených úložísk energie o 62 % na 2,1 GWh, čo je z historického hľadiska zďaleka najvyššia hodnota.

Tretí kvartál 2022 bol z hľadiska inštalácie úložísk energie rekordný.

Túto úroveň Tesla dosiahla napriek tomu, že problémy v dodávkach polovodičov majú väčší dopad na jej podnikanie v energetike ako v automobilovom priemysle. Dopyt v tejto oblasti razantne prevyšuje ponuku a spoločnosť je nútená navyšovať svoje kapacity. Záložné batérie spolu so solárnymi panelmi vygenerovali Tesle v uplynulom kvartáli príjmy 1,12 miliardy dolárov.

Megapack je výkonná batéria, ktorá zaisťuje podporu a ukladanie energie. Pomáha stabilizovať sieť a predchádzať výpadkom.

Ako sa darí Tesle v súčasnosti

Automobilky sa začiatkom roka v pozadí problémov v dodávateľských reťazcoch a nedostatku kľúčových materiálov snažili prispôsobiť rastúcemu dopytu zákazníkov. Tesla vo svojej poslednej tlačovej správe uviedla, že sa teraz sústredí na navyšovanie výroby áut a že obmedzenia v oblasti materiálov pre batérie spolu s drahšími a zložitejšími dodávkami vozidiel boli v uplynulom období významnými prekážkami.

Elon Musk však výsledky komentoval tradične optimisticky. Dopyt po elektromobiloch je vraj silný a upozornil, že továrne idú na maximálny výkon. Musk upozornil na zložitú makroekonomickú situáciu v Európe a Číne, ale uviedol, že USA je z pohľadu recesie zatiaľ v bezpečí. Verejnosť nedávno zaujal svojim vyhlásením, že Tesla bude mať raz väčšiu hodnotu ako Apple a Saudi Aramco dohromady. To by ale znamenalo, že by jeho spoločnosť musela približne 7x navýšiť svoju trhovú kapitalizáciu, čo sa dá považovať za v podstate nereálne.

Napriek rekordným výsledkom sa Tesle nepodarilo prekonať agresívne očakávania Wall Street. Tie v treťom kvartáli dosiahli 21,5 mld. USD pod odhadmi vo výške 21,96 mld. USD. Čistý zisk na akciu predstavoval 1,05 USD a trhové očakávania 0,99 USD pokoril.

Segmentový vývoj výnosov v jednotlivých kvartáloch medzi rokmi 2018 až 2022. V treťom kvartáli vygeneroval segment Automotive takmer 18,7 miliardy dolárov.

Musk ubezpečil, že jeho spoločnosť je schopná generovať značné množstvo peňazí aj napriek zložitým makroekonomickým podmienkam. V treťom kvartáli Tesla vygenerovala hotovosť 3,3 mld. USD. Čistý zisk v rovnakej výške bol v porovnaní s predchádzajúcim kvartálom výrazne vyšší, avšak tesne nedosiahol na rekordný prvý kvartál tohto roku.

Vývoj dodávok vozidiel, hotovostných tokov a ukazovateľov ziskovosti v priebehu jednotlivých kvartálov.

Výhody oproti konkurencii

Mimo svoje prvenstvo na trhu elektroáut sa Tesla môže pýšiť hneď niekoľkými výhodami oproti konkurencii. Medzi tie hlavné patria:

  • Vlastná dodávateľská sieť batérií – každý zo štyroch vyrábaných modelov elektroáut vyžaduje značnú batériovú kapacitu. Dodávateľský reťazec batérií je veľkou súčasťou obchodnej výhody Tesly, pretože jej batérie sú všeobecne považované za lepšie ako tie konkurenčné. Za to do istej miery môže aj kvalita batériových článkov partnerskej spoločnosti Panasonic.
  • Sieť nabíjacích staníc Supercharger – v súčasnej dobe má Tesla 35 tisíc vysokorýchlostných dobíjacích staníc. Úplne bezkonkurenčnou výhodou siete Supercharger je jej rozšírenosť a jednoduchosť pre vodiča.
  • Branding – Tesla si získala povesť vynikajúceho výrobcu a nemusí tak utrácať žiadne peniaze za reklamu. Prvá generácia modelu Roadster zmenila imidž plne elektrických vozidiel z malých a pomalých vozidiel na rýchle vozidlá s kvalitným dizajnom.
  • Dáta – to je možno vôbec tá najdôležitejšia výhoda. Množstvo dát, ktoré nazhromaždili od roku 2012 z Modelu S pre vývoj revolučného strojového učenia autopilota je pre väčšinu ľudí nepredstaviteľné. Autonómne riadenie Tesly má pred konkurenciou aj napriek niektorej kontroverzii výrazný náskok.

Riziká spojené s investíciou do Tesly

Zrejme najviditeľnejším rizikom investície sú mnohé kontroverzie týkajúce sa generálneho riaditeľa Elona Muska. Už niekoľkokrát sa stalo, že akcie Tesly sa hýbali podľa toho, čo si Musk zmyslel alebo zverejnil. Bez ohľadu na to hodnota spoločnosti v priebehu rokov vzrástla a tí, ktorí do akcií investovali, z toho mali veľký prospech. Trhová kapitalizácia firmy vzrástla v roku 2021 na bilión dolárov a prilákala mnoho investorov.

Tesla mala v októbri 2021 rovnako veľkú trhovú kapitalizáciu ako 10 najväčších automobiliek dohromady aj napriek tomu, že produkovala niekoľkonásobne menej vozidiel.

Ďalším rizikom je rastúca konkurencia. Tesla je z pohľadu elektromobility zatiaľ najúspešnejšia, ale do výroby sa vo veľkom začínajú púšťať aj niektoré populárne a zavedené automobilky. Rovnako sa na trh chystajú vstúpiť ďalší výrobcovia, čím by sa trh nasýtil. Nárast počtu výrobcov tak bude mať bezpochyby vplyv na cenu akcií spoločnosti. Úlohu zohralo aj to, že v krajinách EÚ má hoci od roku 2035 prakticky nemožné zaobstarať si nový automobil na benzín či naftu, čo len rozšíri výrobu elektromobilov tradičných automobiliek.

Za rizikový faktor sa dá považovať aj vysoká obstarávacia cena. Z toho však nemožno spoločnosť príliš viniť, pretože sa s výrobou spájajú aj vysoké náklady. Nový najlacnejší Model 3 sa v základnej výbave a konfigurácii predáva za takmer 47 tisíc dolárov (cca 45 000 eur). Existuje teda iba obmedzené množstvo ľudí, ktorí si elektromobil od Tesly môžu dovoliť.

Opomenúť nemožno ani nedostatok baterií. Tento problém má vyriešiť rozostavaná továreň Gigafactory v Nevade na ich výrobu. Podľa projekcií by továreň mala dopomôcť k zvýšeniu produkcie vozidiel na pol milióna aut ročne. Táto továreň ale nemusí stačiť a Musk naznačil, že na uspokojenie dopytu bude možno potrebných niekoľko ďalších podobných zariadení.

Záver

Hoci má Tesla obrovskú trhovú kapitalizáciu a stále ťaží z toho, že spopularizovala trh s elektrifikovanými vozidlami, má stále viac konkurentov, s ktorými sa musí stretávať, a jej podiel na trhu pomaly klesá. Ford, General Motors, čínsky NIO a nemecký Volkswagen sú len štyria z mnohých výrobcov, ktorí sa vďaka svojmu úsiliu v oblasti elektromobilov dostávajú na predné stránky novín a získavajú podiel na trhu. Tesla by sa ani tak nemala obávať nových spoločností vyrábajúcich len elektromobily, ale skôr tých tradičných, ktoré pôsobia na trhu už veľmi dlho a majú obrovské kapacity.

Úspech Tesly ako výrobcu elektromobilov je len ťažko spochybniteľný. Stále však existuje mnoho potenciálnych prekážok, ktoré treba prekonať a to od obtiažnosti vývoja cenovo dostupnej technológie pre elektromobily až po riziká, ktoré predstavujú konkurenčné firmy. Dá sa však predpokladať, že si Tesla aj napriek rastúcej konkurencii zachová relatívne vysoký podiel na trhu aj v budúcnosti.

____________________________________

Na čo si dať po prečítaní tohto článku pozor?

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové
– Portu negarantuje dosiahnutie výnosov z investície na kapitálových trhoch
– Nie ste si istí, aký rizikový profil je pre vás vhodný alebo či je pre vás vhodné napríklad tematické investovanie? Vyplňte si náš investičný dotazník a my vám poradíme.

Vaše peniaze
majú na viac